Amerika’nın ilk otomotiv kazası, 1899’da New York City ’de bir otomobille çarışarak otomobilinden fırlayarak can veren Henry Bliss’e aittir. O zamandan beri araba kazalarında 20 milyondan fazla insan can verdi ve çarpışma testi mankeni mucidi Samuel Alderson isminde bir fizikçinin yaratıcılığı olmasaydı bu sayı daha yüksek olabilirdi. Alderson, 21 Ekim 1914’te Ohio, Cleveland’da doğdu ve Kaliforniya’da gelişti. Romanya […]
Amerika’nın ilk otomotiv kazası, 1899’da New York City ’de bir otomobille çarışarak otomobilinden fırlayarak can veren Henry Bliss’e aittir. O zamandan beri araba kazalarında 20 milyondan fazla insan can verdi ve çarpışma testi mankeni mucidi Samuel Alderson isminde bir fizikçinin yaratıcılığı olmasaydı bu sayı daha yüksek olabilirdi.
Alderson, 21 Ekim 1914’te Ohio, Cleveland’da doğdu ve Kaliforniya’da gelişti. Romanya doğumlu bir muhacir olan babasının özel bir sac ve tabela dükkanı vardı. Alderson liseyi 15 yaşında bitirdi ve periyodik olarak Reed College, California Teknoloji Enstitüsü ve California Berkeley Üniversitesi gibi çeşitli kolejlere devam etti. Eğitimi, aile metal levha işinde çalışmayla kesintiye uğradı. J. Robert Oppenheimer ve EO Lawrence yönetiminde UC-Berkeley’de fizik doktorası yaptı, ancak tezini hiç bitiremedi.
Bunun yerine, II. Dünya Savaşı sırasında füze rehberlik sistemleri için minik elektrik motorları geliştirdi, ardından araştırmasında motorla çalışan bir takma kol planlamayı içeren IBM için çalışmaya başladı. Bu çalışmaya sabrederek, 1952’de uçakta kullanılan fırlatma koltuklarının güvenliğini test etmek için antropometrik bir kukla planlama sözleşmesi ile kendi şirketini kurdu. Otomotiv endüstriside, trafik ölümlerinin rakamı çoğalmaya devam ettiği için böyle bir kukla ile ilgilendi.
Biyomekanik alanı hala yepGüncel idi, ani şiddet kuvvetlerinin insan bedeni üzerindeki etkisi hakkında güvenilir veri yoktu ve bu cins etkileri ölçmek için iyi taşıtlar yoktu. Detroit’teki Wayne State Üniversitesi’ndeki analistler tıp fakültesinden genellikle yaşlı beyaz erkekler olan kadavraları kullanarak deney yapmaya başladı. İvmeölçerleri kadavralara yerleştirdiler ve kafa kafaya çarpışma ve yuvarlanma gövdeleri üzerindeki etkisini incelemek için otomobillere bağladılar.
Bir avuç cesur ruh, 1940’ların sonlarında, vücuttaki süratli yavaşlamanın etkilerini test etmek için kendilerini roket kızaklarına bağlayarak ve ağır nesnelerle göğsünde birikmesine izin vererek ve püskürtülerek canlı çarpışma testi mankenleri olarak hizmet etmeye gönüllü oldu. Bunlara, senelik araba kazası testi uzmanlarının bir araya geldiği Albay John Stapp ve Wayne State profesörü Lawrence Patrick de dahildi. Patrick, testlerin acı verici olsa da sahada kullanılan en erken matematiksel modellerin geliştirilmesi için çok önemli olduğunu iddia etti.
Daha sonra, canlı hayvanlar, hayatta kalma hakkında veri toplamak için kullanıldı. Domuzlar, özellikle iç yapıları insanlarınkine eş olduğu ve bir vasıtanın içine oturma pozisyonuna yerleştirilebildiği için vazifeye çok uygundur.
Bu testler, münazaralı olsa da, ilk çarpışma testi mankenlerini planlamak için gereken anatomik modelleri sağladı ve ayrıca binlerce hayat kurtaran taşıtlarda tasarım değişikliklerine yol açtı. Albert King’in Travma Dergisi’ndeki 1995 tarihli bir makalesinde, bu cins araştırmalar neticesinde her sene takribî 8500 kişinin hayatının kurtarıldığı tahmin ediliyor. Reelinde, kullanılan her kadavra için, takribî 300 kişi ölümcül çökmelerden kurtuldu.
Yine de, bu ilk modeller yanılgılıydı, zira kısmen iki kadavra birbirine benzemedi, bu da güvenilir karşılaştırmalı veri toplamayı güçleştirdi. Seri üretilebilecek, test edilebilecek ve tekerrür test edilebilecek antropometrik test mankeni ATD bu temel hatayı ele alacaktır.
Şirketini kurduğunda Alderson’ın misyoni buydu. Bu kukla ilk olarak 1949’da uçak fırlatma koltuklarını, havacılık kasklarını ve pilot emniyet kemerlerini test etmek için tanıtılan “Sierra Sam” olarak adlandırıldı. 1968’de otomotiv testi için planlanan VIP’yi üretti. Çelik göğüs kafesi, mafsallı eklemleri ve enstrümantasyonu yakalamak için boşlukları olan elastik bir boynu vardı ve vasati bir erkeğin süratlenme ve ağırlık dağılım özelliklerini taklit etmek için planlandı.
1970’lere gelindiğinde, General Motors bilim adamları, Alderson’ın orijinal tasarımının bir rakip olan Sierra Engineering’in özelliklerini birleştirerek Hybrid I’i tanıtarak pazara girdiler. Bunu süratli bir şekilde, insan vücudununkini daha yakından simüle etmek için geliştirilmiş boyun esnekliği ve kafa rotasyonu ile Hibrid II ve Hibrid III izledi.
İkincisi, 1977’deki tanıtımından bu yana endüstri standardı olmuştur ve vasati bir erkek kukladan tüm bir “aileyi” içerecek şekilde genişletilmiştir. Bir çarpışmaya karşılık olarak boyundaki tork veya emniyet kemerinin göğsü ne kadar sıkıştırdığı gibi şeyleri ölçmek için “gövde” nin kilit noktalarında birkaç sensör içerir.
Hybrid serisi, özellikle ön etkiler için planlanmıştır, bu sebeple şimdi diğer gidişatların etkisini ölçmek için çarpışma testi mankenleri modelleri bulunmaktadır. Bunlar, yan çarpışmalar sırasında kaburgalara, omurgaya ve iç uzuvlara ne olduğunu ölçmek için Yan Etkili Kukla SID içerir: BioRID, arka çarpışmaların, özellikle de kırbaç yaralanmalarının etkisini incelemek için; ve CRABI, emniyet kemerleri ve hava yastıklarının çocuklar üzerindeki etkinliğini incelemektir.
Bugüne kadarki en gelişmiş çarpışma testi mankenlerinden biri, tek bir çarpışma testinde 258 ayrı ölçümü kaydedebilen WorldSID’dir. Ancak üreticiler, Denton ATD’nin bir prototipi olan RibEye gibi kuklaların 12 kaburgalarının her birinde LED’ler bulunan ve daha sonra ışık açısı sensörleri tarafından izlenebilen ve böylece her üç boyuttaki hareketi ölçen iyileştirmeler yapmaya devam ediyor.
Alderson, ışınım maruziyetini ölçmek için planlanmış insansı figürler ve sahte kan sızdırabilen eğitim egzersizleri sırasında askerler tarafından giyilen sentetik yaralar yaratmaya devam etti. Ancak en çok hayat kurtaran ve popüler kültürün simgesi haline gelen çarpışma testi mankeni şeklinde otomotiv güvenliğine katkısı. Alderson 11 Şubat 2005’te 90 yaşında olgun yaşta konutta huzur içinde can verdi.