Vizyon sahibi yalnız bir ressam olan Remedios Varo, İspanya’nın Girona ilçesinde yer alan minik Angles kasabasında Maria de los Remedios Alicia Rodriga Varo y Uranga’da doğdu. Babası Rodrigo Varo y Zajalvo, işi sebebi ile İspanya ve Kuzey Afrika boyunca seyahat eden hidrolik mühendisiydi. Annesi Ignacia Uranga Bergareche ise koyu bir katolikti. Annesi ile yakın bir […]
Vizyon sahibi yalnız bir ressam olan Remedios Varo, İspanya’nın Girona ilçesinde yer alan minik Angles kasabasında Maria de los Remedios Alicia Rodriga Varo y Uranga’da doğdu. Babası Rodrigo Varo y Zajalvo, işi sebebi ile İspanya ve Kuzey Afrika boyunca seyahat eden hidrolik mühendisiydi. Annesi Ignacia Uranga Bergareche ise koyu bir katolikti. Annesi ile yakın bir iletişim içinde olmasına karşın, Katolikliği klostrofobik buldu. Babasının sarih evrenselci inançlarını daha natürel bularak meyil gösterdi.
Edgar Allan Poe, Jules Verne ve Alexandre Dumas’ın yapıtlarini okudu. Aynı zamanda mistisizme de müracaat etti. Varo’nun simya ve büyü ile ilgili ilk ilgisi, sanat tarihçisi Janet A. Kaplan’ın “bir Hindu’ya gizlice yazdığı, ona bir mandrake kökü göndermesini istediği için sihirli özelliklere sahip olduğunu duymuştu.”
Varo’nun sanatsal eğitimi, babasının çeşitli projelerinin teknik tasarılarını ve mimari diyagramlarını kopyalamasını istediği çocukluk döneminde başladı. Detay için bir sopa çizmesi, sık sık Varo’nun çalışmalarını Güncelden yapmasını ve böylece mükemmeliyetçiliğin ömür boyu süren özelliğini beslemesini sağladı. Janet Kaplan şöyle yazıyor: “Varo, babasını fazla efor ve arz olarak belirlese de, anlatmak istediği hikayeler onun pratik bir şakacı olduğunu gösteriyor.” Yolun yanında bir araya gelen bir kalabalığın içinden geçen bir gün, babası bekledikleri piskopos gibi davranarak ulusu kutsadı. Varo’nun sıkça söylediği bir hikaye olarak ve bir telefon rehberinden gelişigüzel bir yabancı seçip ona başkasının evinde bir akşam yemeği partisine davetiye yollamak gibi, performatif tavır için kendi düşkünlüğünü büyük ihtimalle etkiledi.
Varo, “12 yaşındayken, babamdan bir anlayış yanıtını karşılayan büyükannemin ilk resmini çizdim” diye açıkladı. 1924’te birkaç kadının sanat mektebine girmesine izin verilen Varo, Madrid’deki Real Academia de Bellas Artes de San Fernando’ya kabul edildi. Şehre taşındığı zaman 15 yaşındaydı ve özgürleştirici bulduğu bir deneyimdi. Academia, eski ustaların tekniğine sıkı sıkıya bağlılığıyla biliniyordu. Güncel fikirlere ve meselelere karşı dayanıklı olan bir mektepti. Varo, eğitimi ile ilgili şöyle dedi: “Öğrendiğim her şeyden, kendimle ilgilenen şeyleri resimlerken, teknikle birlikte, bir kişiliğin başlangıcıyla birlikte çağrılabilirim.” Onun “kişiliği”, aynı zamanda daha genel olarak Madrid’de sanatsal atmosferin hayati bir parçası haline gelen Sürrealizm ile güçlü bir yakınlık hissetti. Varo ayrıca sık sık Hieronymus Bosch’un çalışmalarını görmek için Prado’yu ziyaret etti ve “İlkel ressamlarla ve onların yanı gizeme El Greco ve Goya ile ilgileniyorum” diyordu.
1930’da Varo, bir sanat öğrencisi ve siyasal aktivist olan Gerardo Lizarraga ile “fakirlerin, kendinden emin ve kaygısız yaşamın” kendisine çekildiğini söyleyerek evlendi. Çift, 1931’de Paris’e gitti ve burada Varo, kafelerde yapılan birçok konuşmanın bir keresinde “ocak ve trambolin” olduğunu içgüdüsel olarak kaydetti. İspanya’ya dönen çift, Barselona’daki avant-garde arasında yerleşti ve Varo, Oscar Dominguez, Marcel Jean ve Esteban Frances ile sayısız ‘zarif ceset’ çalışması üzerinde çalışmaya başladı. Fantastik neticelerle, her sanatçı bir kâğıt üzerine bir görüntü çizecek veya kesip yapıştıracak ve daha sonra bunu yapmak için bir sonraki sanatçıya aktarmadan evvel görüntünün bir kısmını gizlemek için katlayacaktır. 1936’da Logicophobists ile uygun bir şekilde sergilendi. Metafizik ile sanat birliğini arayan sanatçılardan oluşan bir grup. Yazdığı gibi, “bir şeyi bütün olarak sürrealist yapmak için her şeyi yapıyoruz.” “Gerçekten de Varo, kişisel hayatında ananesel normlara karşı da ayaklandı. Hala Lizarraga ile evli iken, İspanyol Sürrealist ressamı olan Esteban Francés ile ilişki kurdu, ancak hepsi ile iyi koşullarda kalmayı muvaffak oldu.
Varo, Andre Breton’un yakın dostu olan ve İspanyol Cumhuriyeti’ni desteklemek için İspanya’ya gelen siyasi bir eylemci, Sürrealist bir şair olan Benjamin Peret ile tanıştı. 1937’de Paris’e döndüğünde, Varo onunla birlikte gitti. Aşık olmakla birlikte, çiftin yaşamı yoksulluk ve politik belirsizlik ile damgasını vurdu. Varo’nun alternatif yaşam stiline dair düşüncesi, “Paris’te resim yapmak kolay değil.. Tüm gün boyunca sütle birlikte minik bir fincan kahveden daha fazla yiyecek istedim.” dedi. O yarıyılda, Sürrealizmin iç döngüsüne sokuldu, sanatsal çıktıları minik olmasına karşın, büyük Sürrealist sergilere katıldı, Max Ernst, Rene Magritte, Victor Brauner ve Wolfgang Paalen gibi dostlarla aynı teknikleri denedi. Ayrıca bilim, psikoloji, kutsal geometri, I Ching ve George Gurdjieff, PD Ouspensky ve Meister Eckhart’ın mistik yapıtlari üzerinde çalıştı.
1940 yılının Şubat ayında, Peret askeri hizmete çağrıldı ve birkaç ay sonra hapsedilerek siyasi faaliyet için mapusa atıldı. Eşi olarak kuşku altında olan Varo da 1940 kışına hapsedildi ve birkaç ay hapis cezasına çarptırıldı. Bu müddet boyunca ona ne olduğu hakkında çok az şey bilinmesine karşın, bir dost, Varo’nun özgür vazgeçilmesinden sonra son derece rahatsız olduğunu açıkladı. Özgür kaldıktan sonra kendilerini diğer Sürrealist sanatçıları arasında tanıdık bir şirkette bulmuşlar ve endişeli aylar geçirmişlerdir.
Meksika‘da Kolomb öncesi yapıtlari restore etti ve ticari tasarımda çalıştı. 1942’de Marc Chagall’la bir balenin kostümlerini planladı. 1947’de Venezüella’ya giderek Bayer ilaç firması için bir reklam kampanyası üzerinde çalıştı. Ayrıca Avrupalı sanatçılar ve Leonora Carrington gibi gurbetçilerle de dost oldu. Kati Horna, Gunther Gerzso, Leonora Carrington’la olan dostluğu, sürrealist iksirleri yapmalarıyla, karşılıklı olarak birbirlerinin çalışmalarını etkilediği için, özellikle ehemmiyet taşıyordu. Konutta, minik objeler, kuvars kristalleri ve enteresan biçimli ahşap parçalarıyla çevrelenmişti. Bunların hepsi büyülü eforlar için büyük bir ehemmiyete sahipti.
1950’de Varo, Meksika’da galibiyetli bir işadamı olan Avusturyalı mülteci Walter Gruen ile evlendi. Gruen’in duygusal ve ekonomik desteği, Varo’ya ilk defa kendini tamamen sanatıyla sınırsız bir şekilde ayırmasına izin verdi. Netice olarak, zorlu bir şekilde çalıştı ve üretken hale geldi. Hayatının son 13 yılında yarattığı resimleri en galibiyetli ve en iyi bilinenler arasına girdi. İlk kişisel sergisi 1955’te Mexico City’de Gerçekleştirildi ve yalnızca dört resim göstermesine karşın, etkinlik eleştirel sevi ve finansal zafer ile karşılandı. Birbirine bağlı bir cihanda bireysel dengeyi daha iyi bir teşvik etmeyi umarak derin, sezgisel ve çok duyulu resimler çizmiştir.
1958’de Salon de la Arte de Mujer’de ikinci bir kişisel sergi düzenledi. Temsilcisi Juan Martin 1960’da kendi galerisini açtı ve çalışmalarını neredeyse tamamını gösterdi. Galeri o kadar galibiyetli ki Martin 1962’de ikinci bir galeri açtı.
1963’te kariyerinin zirvesinde iken kalp krizi sebebi ile hayatını kaybetti.
Vefatından sonra, Novedades’in sanat eleştirmenleri onu “Meksika sanatının en bireysel ve fantastik ressamlarından biri” olarak adlandırdı. Büyük bir kitap olan Obras de Remedios Varo, ilk retrospektifi takiben yayınlandı. Bunu takip eden yıllarda, Varo’nun Sürrealist’in çalışmasının, sonraki nesiller boyunca ve özellikle de kadın uygulayıcılar üzerinde kalıcı bir etkisi olacağı sarihti.
En önemli yapıtlari:
Dağın Ruhu, Uykusuzluk, Kış Alegorisi, Güneş Müzik, Yıldız Catcher, Kuşların Yaratılışı, Göksel Pablum, Orinoco Nehrinin Kaynaklarını Keşfetmek, Gay Rodans, Dünya’nın Mantosunun Nakışlanması, Ağırlıksız Olgusu, Yararsız Bilim ve Simyacı, Çingene ve Harlequin, Vahiy, Plastik Cerrahın Ziyareti, Rahatsız Edici, Kediler Cenneti, Bitki Mimarisi, Dostum Agustin Lazo, Sihirli Mağara, Fantastik Hayvan, Üç Destinasyon, Savaş, Solmuş Yapraklar, Ayın Vadisi, Labrador, Garip Hayat, Sempati, Zengin, Veda, Aşk Bahçesi, Dünya, Sıtma, İleti, Armoni, Şafak, Ağrı, Natürmort Reslicitando