Edmund Burke 1729 – 1797, İngiliz-İrlandalı bir feylesof, devlet adamı ve Aydınlanma Çağı’nın siyaset teorisGüncelydi.
İngiliz Avam Kamarası’nda uzun seneler vazife yaptı ve Whig partisinin Tutucu fraksiyonunun önde gelen isimlerinden biriydi. Amerikan kolonilerinin güçlü bir destekçisi ve Fransız Devrimi’nin sadık bir rakibiydi. Genellikle Anglo-Amerikan Tutuculuğunun felsefi kurucusu olarak kabul edilir.
Burke, 12 Ocak 1729’da İrlanda’nın Dublin kentinde doğdu. Babası Richard Burke, Munster soyundan gelen Roma Katolikliğinden İrlanda Kilisesi’ne geçmiş, müreffeh, profesyonel bir avukattı. Annesi Mary kızlık soyadı Nagle, County Cork’un kibar bir Roma Katolik ailesinden geliyordu. İrlanda Kilisesi’nde gelişmişti kız kardeşi Juliana bir Roma Katoliği olarak yetiştirilip öyle kalmasına karşın ve siyasi düşmanları onu daha sonra kezlerce . Katolik kilisesine aboneliğin onu kamu misyonundan diskalifiye edeceği bir zamana kadar saklı Katolik sempati beslemekle suçlasa da, yaşamı süresince pratik bir Anglikan olarak kalacaktı.
İlk eğitimi Dublin’in hemen güneyindeki Ballitore’daki bir Quaker mektebindeydi ve mektep sahibinin kızı olan mektep dostu Mary Leadbeater ile yaşamı süresince yazışmalarda kaldı. 1744’te eğitimine Dublin’deki Trinity College’da devam etti ve burada Edmund Burke’s Club olarak öğrenilen bir münakaşa kulübü kurdu ve 1748’de mezun oldu. 1750’de Middle Temple’da hukuk okumak için Londra’ya gitti, ancak kısa süre sonra Avrupa’yı gezmek için hukuk öğrenimine vazgeçti ve uyumunu yazarak kazanmaya çalıştı.
Burke, Londra’da bulunduğu süre süresince ilk çalışması olan “A Vindication of Natural Society” Anarşizmin bir savunması ve Estetik üzerine bir tahlil olan “Yüce ve Hoş Fikirlerimizin Orijini Üzerine Felsefi Bir Tahlil” yayınladı. Tesirli siyasi yayın olan “Annual Register”ı 1858’de kurdu ve Samuel Johnson 1709 – 1784, David Garrick 1717 – 1779, Oliver Goldsmith 1730 -1774 ve Joshua Reynolds 1723 – 1792 gibi zamanın önde gelen bir hayli entelektüel ve sanatçısıyla yakın ilişkiler kurdu.
1757’de Burke, Jane Mary Nugent ile evlendi ve 1758’de Richard isminde bir oğulları oldu başka bir oğul, Christopher bebekken can verdi. 1758’den 1761’e kadar, Burke’şöhret İrlanda Baş Sekreteri olarak soyulan William Gerard Hamilton’ın 1729 – 1796 özel sekreteri olduğu Dublin’e taşındılar. 1765’te Büyük Britanya Başbakanı liberal Whig Charles Watson-Wentworth, Rockingham Marki’nin 1730 – 1782 özel sekreteri oldu ve aynı sene Wendover Meclis Üyesi olarak siyasi kariyerine başladı.
Kralın yürütme yetkisinin anayasal sınırları konusundaki münazarada lider bir rol üstlendi ve Kral George III’şöhret Amerikan sömürgecileriyle alakalı olarak katı hakimlik politikasına Gerçekdan karşı çıktı. İrlanda’da Katoliklere müteveccih eziyete karşı kampanya yürüttü ve Doğu Hindistan İşletmeyi’nin suiistimallerini ve yolsuzluğunu ayıpladı. Konuşmaları ve yazıları onu kısa sürede ünlü yaptı ve 1774’te o zamanlar İngiltere’nin “ikinci şehri” olan Bristol için milletvekili seçildi, ancak İrlanda ile serbest ticareti desteklemesi ve Katolik kurtuluşunu savunması popüler değildi ve 1780’de koltuğunu kaybetti. Burke, meclis kariyerinin geri kalanında, velinimeti Rockingham Markisi’nin bir cep ilçesi olan Malton’un üyesi olarak oturdu. Rockingham’ın iktidara dönmesinden sonra Burke, Güçlerin Paymaster’ı ve Özel Meclis Üyesi oldu, ancak bunlar Rockingham 1782’de beklenmedik bir biçimde can verdiğinde sona erdi.
1783’te Genç William Pitt’in 1759 – 1806 uzun Tory idaresinin başlamasıyla, Burke’şöhret siyasi yaşamının geri kalanı muhalefet içindeydi, ancak Hindistan valisi Warren Hastings’in 1732 – 1818 misyondan alınmasında öne çıktı ve trajediyle sonuçlanacağını hipotez ettiği Fransız Devrimi’ni yüksek sesle ayıpladı.
Fransız Devrimi hakkındaki güçlü görüşleri paradokslu tepkiler aldı. Thomas Jefferson 1743 – 1826, Thomas Paine 1739 – 1809, Richard Brinsley Sheridan 1751 – 1816 ve Charles James Fox 1749 – 1806 gibi eski hayranlar, Burke’ü gerici ve Fransız düşmanı olmakla suçladılar; John Adams 1735 – 1826, George Washington 1732 – 1799 ve Alexander Hamilton 1755 – 1804 gibi Amerikan Devrimi’nin değişik eski destekçileri, bununla beraber, Burke’şöhret Fransa‘nın gidişatı hakkındaki değerlendirmesine katıldılar.
1794’te oğlu Richard can verdi ve Hastings davası sona erdi ve işinin bittiğini ve aşındığını hisseden Burke, Meclis’dan emekli oldu. Fransız Devrimi’ne karşı tavrıyla Kral III. Uzun bir hastalıktan sonra Burke, 9 Temmuz 1797’de Beaconsfield’da can verdi.
Çalışmaları
Burke’şöhret yayınlanan ilk eseri “A Vindication of Natural Society” “A View of the Miseriries and Evils to Mankind to Mankind” alt başlığı 1756’da çıktı. Bu ilk ciddi anarşizm savunusuyduBurke bunu bir hiciv olarak nitelendirdi ve William Godwin 1756 – 1836 gibi daha sonraki anarşistler tarafından oldukça ciddiye alındı.
1757’de, Denis Diderot 1713 – 1784 ve Immanuel Kant gibi önde gelen Kıta düşünürlerinin dikkatini sürükleyen “Yüce ve Hoş Fikirlerimizin Orijini Üzerine Felsefi Bir Tahlil” isimli Estetik üzerine bir tahlil yayınladı.
1790 tarihli “Fransa’daki Devrim Üzerine Düşünceler” isimli eserinde Burke, Fransız Devrimi’ni ananeye ve uygun otoriteye karşı şiddetli bir isyan ve insan cemiyetinin karışık hakikatlerinden kopuk bir deney olarak belirledi. Jean-Jacques Rousseau’nun “Ulusun İradesi” teorisine şiddetle karşı çıktı, bunun yerine bir ulustaki çoğu erkeğin onu idaremeye yetkili olmadığına inandı. Ülkenin daha iyi yetiştirilmiş ve daha yüksek Hıristiyan eğitimine sahip insanlara bakması gerektiğine ya da kişisel değer ve imtiyazdan uzaklaşıp ilkesiz, sinir bozucu bir sıradanlığa Gerçek hareket etmesi gerektiğine inanıyordu. “Yansımalar”ın ölçüsüz dili ve olgusal yanlışlıklar, pek çok okuyucuyu Burke’şöhret idrak eforunu kaybettiğine ikna etti, ancak vefatından sonra, hipotezlerinin büyük miktarda Gerçek olduğu ispatlandığında, bu kitap onun en tanınmış ve en tesirli eseri haline geldi.
Ekonomide serbest piyasa sisteminin güçlü bir destekçisiydi ticaretin adaletli olması ve her iki tarafın da bereketine olması gerektiğine, ancak hükümetlerin gereğinden fazla müdahale etmemesi gerektiğine inanıyordu, ancak sanayileşmeye karşı önlemliydi. Lider ekonomist Adam Smith, çığır açan görüşlerinin güçlü bir destekçisiydi; sosyalist Karl Marx, onların radikal bir rakibiydi. Zamanla Burke, İngilizce konuşulan dünyada çağdaş Tutuculuğun babalarından biri olarak kabul edildi ve onun düşüncesi, çağdaş klasik Liberallerin siyaset felsefesi üzerinde ehemmiyetli bir tesir yarattı.
Yanlışlıkla Burke’e atfedilen çok yaygın bir alıntı şudur: “Makûsluğun başarıyı için lüzumlu olan tek şey, iyi adamların hiçbir şey yapmamasıdır” veya birkaç eş varyasyon. Alıntı için kesin bir kaynak yok, ancak Burke’şöhret “Makûs adamlar toplandığında, iyiler birleşmelidir; aksi takdirde, altlık bir gayrette acımasız bir fedakarlık olarak birer birer düşeceklerdir” sözünün bir başka açıklaması olabilir.