Precisionist hareketin ana abonelerinden biri olan Demuth, 1883 senesinde, Ferdinand ve Augusta Demuth’un tek çocuğu olarak Lancaster, Pennsylvania’da doğdu. Ailesinin 1770’deri beri sahip olduğu East King Street’teki tütün dükkânının bitişiğinde bir konutta gelişti. Dört yaşındayken kalçasını yaraladı ve birkaç hafta süresince uyumak zorunda kaldı. Annesi onu eğlendirmek için ona boya kalemi ve suluboya verdi. Bu […]
Precisionist hareketin ana abonelerinden biri olan Demuth, 1883 senesinde, Ferdinand ve Augusta Demuth’un tek çocuğu olarak Lancaster, Pennsylvania’da doğdu. Ailesinin 1770’deri beri sahip olduğu East King Street’teki tütün dükkânının bitişiğinde bir konutta gelişti. Dört yaşındayken kalçasını yaraladı ve birkaç hafta süresince uyumak zorunda kaldı. Annesi onu eğlendirmek için ona boya kalemi ve suluboya verdi. Bu da onda sanat sevgisinin başlangıcını oluşturdu. Yaralanması ona baston kullanmasını zorunlu kıldı. Her iki ebeveynine de yakın olmasına karşın, fiziksel cılızlığı, özellikle annesine bağımlı olduğunu ifade ediyordu. Ebeveynleri fotoğraf yapma mevzusundaki alakasını fark etti ve onu erken yaşlardan itibaren çizim yapmaya teşvik etti. Kalçasındaki yara iyileşmeye başladıktan sonra, ebeveynleri onu özel sanat dersleri alması için Martha Bowman’a gönderdi. Çocuk ve genç bir erkek olarak, öbür yerel sanatçılarla da eğitim aldı. İlk taslak kitapları, çok genç biri için harikulade bir hüner ve özveri seviyesini ortaya koydu. Finansal olarak, Demuth’un ebeveynleri sanat alanında kariyer yapma hevesini destek ver.
Bir müddet sonra Franklin Marshall Koleji’ne katıldı ve daha sonra Philadelphia’da, evvel Drexel Üniversitesi’nde ve ardından Pennsylvania Hoş Sanatlar Yüksekokulunda sanat alanında lisansüstü eğitim aldı. Yüksekokul sırasında 1907’de ilk otoportresini yağlı boya ile yaptı. William Carlos Williams daha sonraları modernizm ve hayal gücünün önde gelen bir Amerikalı şairi olarak ünlendi onun evinde yaşamaya başladı ve iki genç adam yaşamları süresince dost olarak kaldı.
Mektepten böldükten sonra, yağlı boyadan uzaklaştı ve suluboya çalışmaları yapmaya başladı. Annesinin evin arka bahçesinde yetiştirdiği sebze bahçesinden ve çiçeklerden esin aldı. Ayrıca, 1914’te New York, Provincetown, Cape Cod’a yaptığı seyahatlerinden de esin aldı. Reyin yazarı Eugene O’Neill ile beraber, Demuth Provincetown Oyuncular kurucularından biri olarak, 20 manzara şekillendirilmesinde ehemmiyetli rol oynayarak nüfuzlu bir tiyatro firmayı haline getirdi. Senenin geri kalanında, neredeyse her hafta New York’a gitti ve Alfred Stieglitz, Marcel Duchamp ve Edward Fisk dahil olmak üzere şehrin sanatsal elitleri ile dostluklar geliştirdi. Avrupalı ve gurbetçi sanatçıların yapıtlarına maruz kaldığı galerileri gezdi. Ayrıca şehrin gece kulüpleri ve caz barlarından da sevinç aldı. Harlem Rönesansı ve Caz Çağı New York’un yaratıcı, bohem atmosferini fotoğraflarında yer vermeye başladı. New York ve şehir semtlerinde çok fazla zaman geçirmesine karşın, Lancaster hayatı süresince Demuth’un konutu olmaya devam etti. Sanatı tipik bir Amerikan kasabası olarak idrak etti.
1915-1916 kışında, Greenwich Village’ın canlı yaratıcı atmosferinden esin almak için Washington Square Park’ın güneyindeki bir daireyi kiraladı. 1917’de Bermuda’ya gitti ve ilk tecrübelerini Kübist ve Modernist prensiplerle müjdeleyen Cezanne’den esinlenen bir dizi mimari ve manzara fotoğrafına başladı. 1917 güzünde New York’taki Daniel Gallery’de, modernist ressam Edward Fisk’in yapıtları ile beraber alkışlanan bir serginin parçası oldu.
Eylül 1921’de, sıhhati bozularak hasta oldu. Neuilly-Sur-Seine’deki Amerikan Sağlık Kurumunda rehabilitasyon edildi. Lancaster’daki eve dönerken de diyabet teşhisi kondu. Perhiz ve insülin enjeksiyonları için deneysel rehabilitasyonlara başlandı. Diyabetini hakimiyet altına alan Demuth, 1923’te “poster portreleri” serisini yapmaya başladı. Bunlar, Georgia O’Keeffe, Arthur Dove, John Marin de dahil olmak üzere öbür sanatçı ve yazarların yapıtlarının sembolik yorumlarıydı.
Bir Hayli galibiyetli şahsi sergiye katıldı ve 1927’de çalışmalarının ilk kitabını yayınlandı ve Lancaster’ın mimarisine katlanan son yedi fotoğraf serisine başladı. Fotoğraflar, ufak kasaba Amerika’sının sanayileşmesinin ikonik temsilleri oldu ve Demuth’un Amerika Birleşik Devletleri’ndeki ilk yerli çağdaş sanat akımı olan Precisionist hareketinin önde gelen ressamı olarak kabul edildi.
Elsie ve Frank Everts’ın eşlik ettiği Demuth, 1934’te son ziyaretini Provincetown’a yaptı. Yolculuk sırasında, son çalışmalarından kimilerini, kalem ve suluboya kullanarak plaj sahnelerinin çizimlerini yarattı.
1935 senesinde Lancaster’da diyabet hastalığı sebebiyle 51 yaşında yaşamını kaybetti.
Vefatından sonraki senelerde, Demuth’un Lancaster’daki East King Street’teki ailesi, sanatını özel bir müze haline getirdi.
Demuth dikkat çekici derecede çok istikametli bir ressamdı. Modernist bir forma Amerikan bakış açısı getiren ilk ressamlardan biriydi.
En ehemmiyetli yapıtları:
Altın İçindeki 5 Figürü, Lancaster Binaları, Çağdaş Rahatlık, Eyalette, Yelkenli İki Açıdan, Ahır ve Ağaçlar, Nospmas, Parlatıcı, Vaudeville Dansçıları, Sorrento, Cambazlar, Makineler, Caz Şarkıcı, Kule, Yabani Orkide, Merdivenler, Hercai Menekşe, Aucassin ve Nicolette, Mısır‘ım, Baca ve Su Kulesi, Nana’nın Vefatı, Kırmızı Bacalar, Şehrimize Hoşgeldiniz
Yazar: Börte Büşra Yavuz