Beden sanatı body arkası akımının ehemmiyetli temsilcilerinden biridir.
Kendini “sanatın büyükannesi” olarak gören Marina Abramovic, sanat kariyerine 1970 ’lerden günümüze kadar içeren süreçte devam etmektedir. Bu vakit içerisinde sanatını ifade taşıtı olarak kendi bedenini kullanan Abramovic sanatçı ve izleyici arasındaki ilişki üzerinde durdu. Performansları genellikle sakatlamak, uyuşturucu kullanmak, şiddet ve üryanlığa direnen münazaralı unsurlar kapsar.
1946 ’da Sırbistan ’ın Belgrad şehrinde dünyaya gelen Abramovic, 29 yaşına kadar bu şehirde yaşadı. Belgrad ’daki Hoş Sanatlar Yüksekokulu ’nde 1965 ’deri 1970 ’e kadar devam etti ve daha sonrasında Novi Sad ’daki Hoş Sanatlar Yüksekokulu ’nde öğretmenlik yaptı. İlk performanslarını bu mektepte sergilemeye başladı.
1973 ’te dikkat sürükleyen ilk performansı Ritim 10 ’u asıllaştıran Abramovic, bu performansında etrafını saran muhtelif boyutlardaki ve şekillerdeki bıçaklarla popüler bir oyunu oynadı. Ses kayıt aygıtını açtıktan sonra ellerini açıp yerden aldığı bıçak ile süratli hücumlarla bıçağı parmaklarının arasındaki boşluklara ritmik biçimde sapladı. Boşluğu ıskalayıp elini kestiği her seferde Güncel bir bıçak alarak oyuna tekerrür başladı. Yirmi kesikten sonra ses kaydını dinledi ve performansını tekerrürden icra etti. Yiner parmaklarını yaralayıp acı ile çığlık attı..
1974 ’te Ritim ivedisi kapsamında ilave çalışmalarda bulundu. Bu serinin ilki Ritim 5 ’te kendi saç ve tırnak kırpıntılarını yerde yanan komünizm sembolü olan kocaman bir kızıl yıldızın içine atar. Performansının sonunda kendisi de yıldızın ortasına atlar ve atlar sıçramaz oksijen yetmezliğinden hemen şuurunu kaybeder. İzleyiciler arasından çıkan bireyler tarafından kurtarılır.
Bu performansında hakimiyetini kaybetmesi onu hayal kırıklığına uğratsa da performansı sırasında sezdiği acizlik duygusunu sonraki performansı olan Ritim 2 ’ye katmaya karar vermiştir. Bu çalışmasında katatoni hastalarına verilen bir hapı yutan Abramovic, şiddetli tutukluk ve spazmlar geçirmiştir. Beyni bu vaziyetten etkilenmediğinden bedeninde alana gelen fiziksel başkalaşımları gözlemleyebiliyordu, ancak onları değiştirebilecek bir şey yapamıyordu. İlacın tesiri geçtikten sonra ikinci hapı yutarak performansına devam etti. Bu performansında hap bedenini etkilemeyip beynini devre dışı vazgeçti.
Serinin son ve en risklisi Ritim 0 ’idi. Bu performansında üzerinde 72 nesnenin olduğu bir masanın önünde üryan duran Abramovic, izleyicilerin istedikleri nesneleri alıp kendi vücudu üzerinde kullanabilmelerine izin veriyordu. Bu nesneler arasında tüy ya da parfüm gibi hasarsız nesnelerin yanında bıçak, jilet ve hatta dolu silah gibi riskli eşyalar da bulunmaktaydı. 6 saat süresince devam eden performansı sırasında izleyiciler onu dürtüp, gıdıklayıp, kesip ve sevinçlerine göre sürüklerken, hatta bir izleyici dolu silahı kafasına meblağken o suskun sedasız durdu. Performansı sonunda ise üstü başı yara bere ve kan içinde ayağa kalkıp salondan yürüyüp çıktı.
Ritim serisini bitirdikten kısa vakit sonra tek karakter performanslarına son veren Abramovic, Gerçek ismi Uwe Laysiepen olan Ulay lakaplı başka bir performans sanatçısı ile flört etmeye başladı. Ortak performans yapmaya başlayan ikili, kendilerini bir elmanın iki yarısı gibi görüyorlardı ve performanslarına çoğu zaman bu inancı yansıtıyorlardı. Soluk Alıp/Soluk Vermek isimli performanslarında iki sanatçı ağızlarını birbirlerine yaslayıp soluk alışverişi yaptılar; biri soluğunu verirken öbürü onun soluğunu içine sürüklüyor, sonra da rolleri değiştiriyorlardı. Ta ki her ikisi de oksijensizlikten bayılana kadar. Başka bir ortak performansta Abramovic ve Ulay üryan halde dikilirken, izleyici aralarına sıkışıp hangi sanatçının suratına bakacağına karar vermek zorundaydı.
İkilinin bölmesi de Güncelden başlı başına bir performans ile asıllaşmıştır. 1988 ’de Abramovic Sarı Deniz ’den başlayarak Çin Seddi süresince yürürken, Ulay ise Gobi Çölü yakınlarındaki öbür uçtan yürümeye başladı. 90 günlük zaman zamanınca 3000 kmyi aşan bir mesafe kat ettikten sonra ikili rotanın bütün ortasında buluştu ve hem Sevgililer isimli performanslarını hem de ilişkilerini sona erdirdiler.