Coulomb 1736 senesinde Fransa, Angouleme’de doğdu. Paris’te matematik ve fizik ile alakalı eğitimler gördü ve bir teknik personel olarak Fransa ordusunda misyon aldı. Martinique adalarında, orduya ait bir garnizonda 9 senelik müddet zarfında istihkâm subayı olarak misyon aldı. Sıhhatinin bozulması sonrasında Fransa’ya dönme kararı alan Coulomb geleceğe istikamet veren bilimsel çalışmalarına bu yıllarda başladı. 18. […]
Coulomb 1736 senesinde Fransa, Angouleme’de doğdu. Paris’te matematik ve fizik ile alakalı eğitimler gördü ve bir teknik personel olarak Fransa ordusunda misyon aldı. Martinique adalarında, orduya ait bir garnizonda 9 senelik müddet zarfında istihkâm subayı olarak misyon aldı. Sıhhatinin bozulması sonrasında Fransa’ya dönme kararı alan Coulomb geleceğe istikamet veren bilimsel çalışmalarına bu yıllarda başladı.
18. asırda elektrik alanında çok az ilerleme kaydolunmuştu. Bilim adamları sürtünmeye dayalı olan elektrik makinaları ile ya da leyden şişeleri ile deneyler yapıyorlardı. Alessandro Volta, Charles Augustin piller üzerine deneylerini sürdürüyorlardı. Bununla birlikte hiç kimse elektriksel yük ölçüsünü, itme ve sürükleme güçlerini ölçmenin yolunu bulamamıştı. Dolayısıyla elektrik kanunları yönteme edilemiyordu. Elektrik nicelikleri ölçme çalışmaları İngiltere’de Henry Cavendish tarafından başlamış ama aletler pek duyarlı olmadığı için ölçümlerinde çok zaferli neticeler elde edememiştir.
Coulomb’un Çalışmaları
Uzun yol gemilerinde kulanılacak üstün bir pusula yapma emeli ile Coulomb 1977’de burulmalı tartı torsion balance adını verdiği duyarlı bir terazi geliştirdi. Coulomb geliştirdiği bu tartı sebebi ile 1871’de Fransız Bilimler Yüksekokulu’ne kabul edildi. Coulomb’un geliştirmiş olduğu bu değişik burulmalı tartı; Cavendish’in elektroskop stilinde bir ipe asılı olan metal küresinin, salınımlara direnmeyip ince bir ipe asılı metal plakanın uçlarına bağlı kürelerin asılı olduğu ipin aksı çevresinde dönmesi temel ilkesine katlanmaktaydı. Küre salınımı ipin ağırlığı, havadaki nem gibi dış faktörlere bağlı olduğu için salınım ölçüyü elektriksel yüklerin hakikat bedelini göstermiyordu. Coulomb’un geliştirmiş olduğu burulmalı terazide metal plakanın ya da kürenin dönme sürati dış etmenler ile çok az tesirliydi. İpe asılı olan küreyi çok az etkileyen cılız bir yük metal plakada büyük bir sapma olmasına yetiyordu.
Coulomb elektrik ile yüklü olan iki metal kürenin arasında alana gelen sürükleme veya itme gücünün aralarında bulunan uzaklık ile nasıl değiştiğini keşfetti. Aradaki mesafe yarıya inince sapma ölçüyü 4 katına çıkıyor, üçte bire indiğindeyse 9 kat kadar çoğalıyordu. Güçlerin, kürelerin arasındaki uzaklığın karesi ile ters orantıda olduğunu keşfetti.
Coulomb’un en ehemmiyetli çalışmalarından biri de farklı şekillerde olan cisimler üzerinde elektrik yükü dağılımını araştırmasıdır. Yaptığı deney ve ölçümler neticesinde elektrik yükünün küre üzerindeki alanlarda denk şekilde parçaladığını bulmuştur. Bu araştırmalara devam kalitesinde elektrik ile yüklü olan bir geçirgen cismin yalnızca yüzeyinde olan noktalardaki elektrik yükünün mevcudiyetini ispatladı.
Coulomb, elektriğin büyümesinde büyük katkı sağladığı için, elektrik yük ölçüyü üniteyi olarak onun isminin kullanılması ile bilim camiası tarafını şereflendirilmiştir. Takribî 6×101 8 ölçüsünde elektron yükü ya da 1 saniye vakitte 1 Amper’lik akımın oluşturduğu yük ölçüsüne 1 Coulomb denilmiştir.
Coulomb elektrik ve magnetizma çalışmaları dışında hidrolik, değişmez, sürtünme gücü mevzularında da araştırmalarda bulunmuştur. Bu mevzulardaki çalışmaları 18. asır bilimsel çalışmalarında büyük katkı sağlamıştır. Coulomb kanunu, elektriğin bir bilim dalı oluşturması üzerine katkısı 18. asrın en büyük buluşu olarak nitelendirmemizi sağlamıştır.