Abbas Kiyarüstemi Biyografisi
Rejisör ve ressam. İran‘ın en başarılı rejisörlerinden ve Güncel dalga akımının en ehemmiyetli temsilcilerinden bkocamandır. Ülkesinin sinema alanındaki en büyük onurudur. Çünkü İran’ın aldığı ilk Cannes mükâfatı Kiyarüstemi’nin rejisörlüğünü yaptığı Taste Of Cherry‘dir. Rejisörün dünya çapında başarı kazandığı Koker Trilojisi ve öteki uzun metrajlı filmlerinde yaşamın bedeli teması egemendir. Filmlerinde çocuk kahramanlar kullanan Kiyarüstemi, öykülerini belgesel stilinde anlatması ve şiirsel bir üslup benimsemesiyle ünlüdür. Kiyarüstemi, Ridley Scott, Jean Cocteau, Pier Paolo Pasolini, Derek Jarman ve Gulzar gibi öteki ehemmiyetli adlarla birlikte, şiir, fotoğraf ve resim gibi öteki sanatsal ifade yollarını sinemasında kullanmakta, bu da üretimlerini oldukça zenginleştirmektedir.
22 Haziran 1940 tarihinde Tahran, İran‘da dünyaya geldi. Minik yaşlardan itibaren fotoğrafla ilgilenmeye başlayan Kiyarüstemi, bu alandaki yeteneğini dikkat topluyordu. 18 yaşına geldiğinde hoş sanatlar eğitimi almak için evini terketti. Tahran Üniversitesi‘ne kaydoldu ve grafik alanında uzmanlaşmaya başladı. Öğrenim giderlerini karşılamak için bir yandan da trafik polisi olarak çalışan rejisör, mezuniyetinin ardından altmışlı seneler boyunca illüstratörlük yaptı. 1962 ve 1966 seneleri arasında İran televizyonu için 150 reklam çalışması hakikatleştirdi. Altmışlı senelerin sonuna Gerçek ise Masoud Kimiai‘nin Gheysar‘ının da aralarında olduğu birçok filmin credit title’ıyla uğraştı ve çocuk kitapları için illüstrasyonlar yaptı.
1969 senesinde Parvin Amir-Gholi‘yle dünya evine giren rejisörün bu konutluluktan 1971 senesinde Ahmad, 1978‘de ise Bahman adlarında 2 oğlu dünyaya geldi. Bahman Kiyarüstemi 15 yaşına geldiğinde ilk rejisörlük sınamasını hakikatleştirdi ve Journey to the Land of the Traveller adlı belgesele imzalaydı.
Dariush Mehrjui‘nin The Cow adlı imaliyle start alan İran Güncel dalga sinemasına büyük katkıları olan Kiyarüstemi, Tahran’da çocukların ve gençlerin entelektüel gelişimlerine katkıda bulunması için oluşturulan enstitünün kurucularından da bkocamandı. Rejisörün ilk filmi 1970 senesinde sürüklediği yirmi dakikalık The Bread and Alley‘di. Onu 1972‘de Breaktime takip etti ve enstitünün film imal bvefatı zaman içinde ülkenin en iyi stüdyolarından bkocaman oldu.
80’li senelerin başında Kiyarüstemi aralarında Dental Hygiene, Orderly or Disorderly ve The Chorus‘un da olduğu birçok kısa film çekti. 1983‘te Hamshahri isimli film için kamera arda geçen rejisör, sesini İran hudutları dışında ilk kere Where is The Friends Home adlı imalle duyurdu. Bu film ünlü Koker Trilojisi’nin ilk bvefatı olmasından dolayı da ehemmiyet taşımaktaydı. 1992 üretimi Ve Yaşam Sürüyor Kiyarüstemi’ye profesyonel sinema yaşamının ilk mükâfatı olan Roberto Rossellini mükâfatını kazandırdı. Ardından gelen 1994 tarihli Zeytin Ağaçları Altında’yla birlikteyse trilogy bitirilmiş oluyordu. Bu üç film de İran’daki Koker köyünde çekildiği ve aynı temalar kullanıldığı için birarada anıldı.
Kiyarüstemi, 1990 senesinde, ünlü rejisör Mohsen Makhmalbaf olduğunu söyleyerek zengin bir aileyi aldatan bir şahsın asıl hikayesinden yola çıkarak sinemalaştırdığı Yakın Tasarı adlı filmiyle de büyük ses getirdi. Yarı-belgesel kalitedeki film Quentin Tarantino, Martin Scorsese, Werner Herzog, Jean-Luc Godard gibi ünlü rejisörlerce methedildi ve Avrupa‘da da uzun zaman vizyonda kaldı. 1997 senesinde Unesco filmlerindeki barış, hoşgörü ve hürlük temalarını başarıyla kullanmasından dolayı Fellini Altın Madalya mükâfatını Kiyarüstemi’ye verdi.
Rejisör son olarak Where is my Romeo? adlı filmi hayranlarıyla buluşturmuştur. Hali Hazırda, çekim safhasında olan ve 2009‘da vizyona gireceği açıklanan Roonevesht barabar asl ast için kamera arttadır.